onsdag 6 mars 2013

Ni missade väl inte?

Hej igen kära Ekmanvänner! Ni missade väl inte Hasse Ekmans "En dag skall gry" från 1944 som gick härom veckan på tv? Mig veterligt är det den enda gången som den har sänts i tv. Själv har jag samlat på film sedan mitten av 90-talet och då har man hyfsad koll på vad som har sänts och inte. Hursomhelst, filmen en riktig obehaglig men sevärd skildring av det finska vinterkriget. Den är förvånande explicit vad gäller krigsscenener och tar även soldaternas psykiska tillstånd på allvar. Återigen så är jag imponerad av Hasse. Sedan är alltid Edvin Adolphson och Elsie Albiin trevliga att se på film.
 
Som samlare av filmaffischer måste jag tyvärr säga att bilden nedan är en av de sämsta planscher från 40-talet jag sett. Den lockar inte direkt till att se filmen, men tro mig ni som fortfarande inte har sett den. Se den! Förutom att vara en utmärkt spelfilm är den även något av en svenskfinsk historielektion.
                  
        Vem får sån här solbränna under vinterkrigstid?
                                    

Inga kommentarer: