tisdag 15 december 2009

Flickan från tredje raden

Idag hade SVT den goda smaken att visa Hasse Ekmans film Flickan från tredje raden. Handlingen i denna emimenta lilla film är förlagd till en ring, vars olika ägares liv och öden vi får följa och ta del av. Sagan om ringen berättas för teaterdirektören Sture Anker av en god fe som kallar sig själv för flickan från tredje raden. Först tycker Anker att sagan låter alldeles för söt för att vara sann. Men när han sedan förstår att han själv är en av dess aktörer, börjar han förstå att det hon berättar faktiskt har hänt. Livet är inte bara en rad av slumpvisa händelser utan det finns en mening bakom det som sker, vilka man möter och hur man påverkar varandras öde.

Flickan från tredje raden hade premiär för 60 år sedan; 1949. Vid denna tid var både Hasse Ekman och Ingmar Bergman i full gång med sina filmer. Hasse beskrev den själv som en anti-Bergmanfilm och den ses ofta som just en motvikt mot Bergmans tungsinta filmer om livets meningslöshet, eftersom handlingen fokuserar på att allt faktiskt sker av en anledning.

Filmen innehåller ett par riktiga guldkorn i svensk filmhistoria, som t.ex. Sture Anker och Fredrik Antonssons gemensamma men ack så misslyckade självmordsförsök. Dialogen mellan Ekman och Gavle är fullkomligt genialisk!

Flickan från tredje raden är en av Hasse Ekmans allra bästa filmer - värd att se många gånger!


Delar av denna text är tidigare publicerad i Ekmanbladet nr 1 2009.

Bild: discshop.se

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vill börja "kommenataren" men att berömma denna blogg; Mycket stilig!

Sedan så skulle jag vilja höra mig för om ni(om någon?) vet vart man kan få tag på kommersiellt eller ideellt anpassade filminspelningar av olika upp och framträdanden av Gösta Ekman (d.ä)?

Jag har ännu inte sett mig mätt på: http://www.vidoemo.com/yvideo.php?i=Sy1BRndBcWuRpdWxjYzg&gsta-ekman-isabella-live

Men den dag då jag söker ytterlligare material vore det fint att ha en fingervisning om vart man kan vända sig.

Sara sa...

Hej Staffan! Rolgt att du tycker om vår blogg. Angående framträdanden med Gösta Ekman så finns det tyvärr väldigt lite material utgivet. Det du skulle kunna få tag i är möjligtvis Faust. Annars är det bara att hoppas på att SVT eller Cinemateket visar några av de filmer han medverkade i.

Unknown sa...

Tack för svaret!

Då ska jag höra med SVT vad de kan ha. Jag har aldrig hört talas om cinemateket så tack flr tipset!

Jag har passat på att kolla in några biografier och de nämner att materialet på Gösta ekman är sparsamt. fantastiskt intressant att läsa om Göstas "miniatyr" teater som han arrangerade uppsättningar med!